Umetnost Starog veka

Početak narednog perioda istorijske i umetničke istorije obeležen je pojavom pisma, a kraj padom Zapadnog Rimskog Carstva 476. godine nove ere. Sa razvojem čovečanstva, pojavom velikih kultura, muzika se takođe promenila i razvijala. Poredmaterijalnih ostatke, istoričari već se mogu da se oslone i na pisane tekstove tokom analize ere. Kao rezultat razvoja pojavila se rana notacija, a čovečanstvo je takođe procvetalo novim instrumentima. Muzika je, poput praistorije, bila usko povezana sa svakodnevnim životom, magijom, religijom. Muzičari su bili cenjeni u svim civilizacijama jer su komunicirali s bogovima muzikom. U nekim civilizacijama muzičar se već pojavio kao zanimanje, bilo u službi religije ili svetovne muzike. Muzika je igrala veliku ulogu u umetnosti drevnih kultura. To potvrđuju različita umetnička dela, slike i pisane tekstove. U stara vremena muzika i književnost – poezija bili su usko povezani. Budući da drevne civilizacije karakteriše politeizam, muzika je takođe igrala ogromnu ulogu u mnogim ceremonijama. U to vreme njihovi bogovi su već poprimali ljudski oblik, mitske životinje su dobijale manju ulogu u njihovim legendama. Uz to, muzika je postala važan deo svakodnevnog života i praznika. Ovde možemo pomenuti i razlike u muzičkim navikama i ukusima između bogatijih i siromašnijih slojeva: polako razvijana duhovno-crkvena muzika kao i svetovna muzika, sa specifičnim temama i instrumentima. Usko je povezano s tim je razvoj muzičkih instrumenata kao i njihova muzička uloga i modifikacije. Kao rezultat ljudske radoznalosti i radi realizacije različitih muzičkih ideja stvoreni su novi instrumenti. Sledeći civilizacije, u poređenju s praistorijskim instrumentima: gudački instrumenti dobijali su sve više i više žica, duvački instrumenti dobijali su više rupa i ključeva, a udaraljke su se samo razmnožavale, pojavile su se u različitim veličinama.

Muzika u starom veku

E G I P A T
Teritorija drevnog Egipta gotovo je identična topografskom položaju Arapske Republike Egipat koji je poznat danas. Smešten je na severoistočnom vrhu afričkog kontinenta, uz reku Nil. Muzičari su smatrani rođacima faraona, gotovo polubogovima, jer su dobili dar od bogova – talenat je bio cenjen u to vreme, pa čak i u njihovim delima oni su nasledili njihova imena. Ovi umetnici su već bili profesionalni muzičari.

Sve njihove ceremonije bile su praćene njihovim prepoznatljivim instrumentima i pesmama. Od svojih instrumenata najčešće su koristili sistrum i argul. Argul– jednostavan duvački instrument sa trskom sa dvostrukom cevi sa glasom nalik klarinetu. Do danas se pogodno koristi na teritorijama Egipta i Palestine. Sistrum – idiofonski instrument za zvečkanje.

M E S O P O T A M I J A
U severnom delu Arapskog poluostrva između dve najveće reke Tigra i Eufrata je bila Mesopotaija. Zbog svog povoljnog geografskog položaja, bio je lociran u blizini drugih civilizacija, pa je tako postao trgovinski i kulturni centar. Njegova muzika bila je usko povezana sa verskim obredima i raznim proslavama. Njegov najznačajniji instrument u početku je bila velika lira, koja je kasnije postepeno postala manja.

G R Č K A
Nalazi se na jugozapadu Evrope, manje-više na istom području kao današnja Grčka. Možda je najvrednije dostignuće u razvoju grčke muzike stvaranje visokog stepena muzičke teorije. Pitagora je već primetio vezu matematike i muzike: udaljenost između zvukova i njihov međusobni odnos. Bili su u mogućnosti da napišu muziku, odvojene pevačke i instrumentalne deonice. Muzika je bila svuda, sa posebnim naglaskom na praznike u čast bogovima – praznike Apolona, olimpijske igre i pozorište. Grčka gluma sa muzikom je bila vezana samo za religiju, teme su bile iz mitologije, izvedene na praznik boga Dionisa. Kasnije prepevane tužne priče – njihove tragedije gšto je jedan umetnik napisao i odigrao, pa je nastao monolog, a onda se pojavio i hor, onda glumac i hor su mogli da razgovaraju jedni sa drugima, odatle je i dijalog, i konačno su se pojavile predstave sa više igrača i hor. Tada se razvio oblik grčke drame koji je i danas poznat. Njihova pozorišta izgrađena su napolju, obično oko božjeg svetilišta, u kružnom ili ovalnom obliku. Nakon tragedije, nekoliko stotina godina razvila se komedija u kojoj je i ples igrao veliku ulogu.
Kithara – grčki žičani instrument koju su koristili profesionalni muzičari. Drveni instrument sa 7 ili čak 11 žica.
Lira – trzalački instrument, uglavnom se koristila za pratnju pevanja i plesa, kao i na njihovim verskim festivalima, koncertima i u muzičkom obrazovanju.
Aulos – instrument sa trskom, izrađen od drveta ili kostiju. Stalan izvođač u verskim ceremonijama, zabavnim i pozorišnim predstavama, korišćen u parovima.

I N D I J A
Indija leži na zapadnom vrhu današnje Azije, granice u antičkim vremenima protezale su se sve do reke Ind, njena sveta reka je Gang. Muzika u Indiji bila je neodvojiva od kulture i religije. Na mnogim mestima u drevnoj literaturi spominju muziku u kojoj se govori o sakralnom i religioznom obliku muzike. U vedskom periodu muzika je nastala iz pevanja na Vede, koje su uglavnom bile monofone pesme koje su pevali sveštenici. Rastojanje zvukova mereno je u shruti, bilo je više od 22 shruti u skali, znači govorimo o razdaljinama od četvrtine zvuka. Hinduistička religija takođe je pridavala veliki značaj muzici. U hinduističkoj mitologiji su prikazali bogove sa instrumentima.
Njihovi najznačajniji instrumenti
Pungi – instrument od trske, sastoji se od dve bambusove cevi i osušene bundeve.
Veena – žičani-trzalački instrument, od kojih je poznato nekoliko vrste. Ima 7 žice, od kojih igrač svira glavnu melodiju na četiri žice, a preostale tri imaju prateću ulogu.
Sitar je takođe gudački instrument sa nizom od 9 do 20 žica.
Tablá je membranofonski instrument koji se koristi u klasičnoj, zabavnoj i religioznoj muzici. Instrument se sastoji od dva bubnja različite veličine i tona.

K I N A
Smešteno je u centralnoj i istočnoj Aziji, a njegova najduža reka je Jangce. Muzička pismenost je bila jako razvijena u Kini. Njihova muzika bila je u službi religije skoro svaki put zbog njenog magičnog uticaja. Njihove različite vladajuće dinastije takođe su dale veliki doprinos razvoju muzike. Njihova teorija muzike usredsređena je na broj 5: pet dostojanstva, pet elemenata, pet glasova (do mi so la). Kineska muzika se razlikuje od okolnih civilizacija jer koriste pentatonsku skalu (od pet tonova) i to najbolje karakteriše njihovu muziku. Njihovi instrumenti su klasifikovani u osam grupa, zavisno od čega su napravljeni: od svile, bambusa, kože, gline, bundeve, metala, kamena ili drveta.
Gukin je drevni instrument sa sedam žica. Njegove žice su bile od svile.
Guzeng je vrsta citre, trzalački instrument sa 16-21 žicom
Seng je duvački instrument. Njegov prethodnik je napravljen od drveta, osušene tikve i bambusove trske.
Pipa je instrument slična kao lauta sa četiri žice. Korišten je još u doba dinastije Han .
Bianzhong – udarački instrument napravljen od nekoliko bronzanih zvona. Korišćen je u verskim ceremonijama i dvorskoj muzici.

R I M
U početku su imali svoju nezavisnu drevnu latinsku muziku i instrumente, ali napredna i kvalitetna kultura Grčke je postepeno potiskivala i preorijentisala. Nema podataka o tome kakva bi mogla biti latinska muzika. Mnogi instrumenti su samo promenili svoja imena (sa grčkog na latinski), ali imali su i sopstvene instrumente: buccina i lituus: duvački instrumenti. Muzika je svoje mesto našla uglavnom u zabavi, u raznim cirkusima, gladijatorskim borbama, ceremonijama i predstavama.

2 thoughts on “Umetnost Starog veka

Leave a comment